Effekten ved fysisk aktivitet er mange og gode.

Man får det bedre, både psykisk og fysisk og kombineret med kaloriefattig kost holder man nemmere sin vægt ligesom modstandskraften mod sygdomme forøges.

Man kan overkomme mere i hverdagen.

At kombinere fysisk aktivitet med at være ude i naturen er på enhver måde i tråd med, hvad mennesket har brug for.

Men at opholde sig i naturen er i dag næsten en eksotisk ting, og samfundet leder os ind i et livsmønster med mange stillesiddende opgaver og passiv transport.

Set ud fra et helbredsmæssigt synspunkt bevæger vi os for lidt. 

Vi motionerer for lidt. 

Vi går for lidt. 

Gang er menneskets grundmotion.

Men der er forskel på, hvordan man går. 

Det specielle ved stavgang er, at det giver den normale gang en ekstra dimension: en bedre kropsholdning, samtidig med at man bruger kroppen mere aktivt. 

Stavgang træner bevægelighed, styrke og udholdenhed og er samtidig skånsom mod knæ og led som belastes mindre.

Stavgang passer til alle aldersgrupper – man bestemmer selv sit tempo.

For den lidt ældre, giver stavene større sikkerhed, eftersom man får fire støttepunkter i stedet for to, hvilket også er en fordel, når underlaget er glat.

Stavgang kan med fordel udøves i grupper og giver en god træningseffekt allerede i “samtaletempo”.

Hvad er stavgang godt for.

Stavgang

  • er usædvanligt godt for dem, som ønsker at forbedre sin kondition og komme i bedre form
  • godt for de, som ønsker at udøve fysisk aktivitet, der involverer hele kroppen
  • giver mulighed for at forøge konditionen med 20 % i forhold til almindelig gang

Når man arbejder med mange forskellige muskelgrupper, øges energibehovet, samtidig med at evnen til at optage ilt stimuleres.

Hjertemuskulaturen trænes, og pumpeeffekten øges.

Det betyder, at hjertet kan pumpe en større mængde blod pr. slag, uden at hjertefrekvensen (pulsen) øges.

På denne måde tilføres der mere energi og ilt til kroppens forskellige vævsdele og organer.

Stavgang

  • forbedrer eller vedligeholder konditionen
  • er storartet for dem, som vil motionere men ikke ønsker at dyrke løb eller gymnastik
  • har vist sig at tiltale de mennesker, som tidligere ikke har haft ønske om at motionere
  • opleves som en afkoblende motionsaktivitet, som påvirker humøret positivt
  • er et godt supplement til anden form for sport / idræt
  • er en social motionsform – man kan evt. “snakke” mens man går
  • kan udøves i alt terræn – er primært en udendørs-aktivitet
  • kan dyrkes alle årets 12 måneder
  • passer til alle aldre (der er en særlig form for unge)
  • ældre holder af den ekstra sikkerhed stave giver ved gang
  • er teknisk let
  • stiller ikke andet krav til påklædning end gode travesko
  • giver aktivitet i overkroppens muskler, især trænes skuldermuskulaturen samt overarmenes bagside (triceps)
  • giver mulighed for at forbrænde væsentlig flere kcal / time ved almindelig gang
  • giver mulighed for at forøge fedtforbrændingen med 40 % i forhold til almindelig gang
  • er godt for de, som ønsker at røre sig og gå ned i vægt
  • belaster ikke led på samme måde som f.eks. løb eller jogging
  • leddene i knæ, hofter og ankler aflastes

Alt arbejde kræver energi.

Når man arbejder med mange og store muskelgrupper, kræves der mere energi. Fedt og kulhydrater er det brændstof, som kroppen forbruger.

Når man går stavgang på et lidt anstrengende niveau, bruges især fedt som brændstof ved muskelarbejdet.

Stavgang

  • er godt for dem, som har smerter i ryggen og / eller gener i nakke og skuldre
  • har en naturlig plads i rehabiliteringen og forebyggelsen af belastnings skader.

Med staven som hjælp opnår man en naturlig, gang, mens ryggen naturligt rettes ud.

Af Nina Rossil Bergendorff INWA mastertrainer og coach.
Underviser af vore stavgangs instruktører.

Scroll Up

Regnskab 2019